Mye er viktig, men noe er viktigere enn noe annet. Det er tre kriterier som må være til stede for at endring skal skje, her er mine tre – basert på erfaringer!
1. Hev standardene!
Vi må se på hva vi gjør som ikke er bra nok for den nye hverdagen. Hva må til for å heve oss opp til det nivået vi ønsker å være. Hvilke kompetanse vil vi trenge. Hvilke mennesker vil vi trenge. Hva vil våre kunder ha?
2. Tro på det!
Hvis vi bestemmer oss for å heve standarden, men egentlig ikke tror vi kan klare det, – glem det! Vi må tro på det! Hele organisasjonen må tro på det! Vi må vise organisasjonen hvorfor vi tror vi skal klare det, hvordan vi skal klare det, hvem som skal klare det. Vi må skape en mental endring. Det skjer gjennom konkret handling, og kunnskap og forståelse for tiltakene.
3. Gjennomfør!
Vi ser hvordan vi skal gjøre det! Og vi gjør det Mange vet hva som skal til, men de greier ikke gjennomføre. De greier ikke holde fokuset så lenge at endringen blir varig. De setter ikke inn strukturer og rutiner som underbygger gjennomføringen. De setter ikke inn de rette menneskene som skal til for å gjennomføre endringen. De håper endringer skal skje. Med de samme menneskene. Med den samme måten å gjøre det på. Med den samme innstillingen. Din plan må sikre at gjennomføring virkelig skjer. The proof of the pudding is in the eating.