Snu før det er for sent

Å snu negative tendenser i en organisasjon er krevende. Å starte en snuoperasjon kan kjennes overveldende, det er lettere å gjøre som før og holde frem.

salg

Problemet oppstår når negative tendenser eskalerer, når du nærmer deg ”point of no return”, når konsekvensene blir synlig. Bedre føre var enn etterpåklok.

Ta tyren ved hornene!

Når du aner eller mistenker eller ser negative tendenser er det på tide å sette foten ned. Det er på tide å snu. For å klare dette trengs mennesker som evner å se objektivt på helheten, som ikke er følelsesmessig farget av relasjoner. Som ikke har historikken i ryggmargen. Eller som evner å se at fortiden ikke er lik fremtiden. Vi har alle vært med på endringer som etter kort tid sklir tilbake til det gamle. Å skape endringer krever at man har mennesker med seg som sprer tro på at det skal gå denne gangen, som vet å gjennomføre de riktige tiltakene, som tør å stå i det. Som vet at selv om vi har prøvd før, er det ikke dermed sagt at vi ikke lykkes denne gangen.

Å snu krever vilje til å stå sammen.

Mange må tro at det går, mange må bestemme seg for at det skal gå, mange må tørre og mange må gjøre de riktige prioriteringene.

Skal endring ha noe verdi må den være bærekraftig over tid. Den må holde seg gjennom nye nedturer og utfordringer, og den må være fleksibel slik at den kan tilpasse seg nye muligheter. Det må bygges strukturer som står når motivasjonen faller. Virksomheten må skape rutiner som gjennomføres selv om noen tviler, du må skape det rette tankesettet hos de rette menneskene.

Det er en krevende prosess, men også en givende og morsom prosess. Poenget er å snu i tide. Å se og forstå hva som er ”i tide”.